مقالات

الکل دناتوره شده چیست؟

Denatured-alcohol-cover

الکل دناتوره :

آنتی سپتیک قدرتمند که به صورت طبیعی با فرآیند فرمنتاسیون کربوهیدرات های دانه ها به دست می آید.

الکل دناتوره غیرقابل شرب است. نوع خاصی از الکل دناتوره که به آن اسانس های روغنی اضافه شده غیرقابل شرب است.

نام های دیگر الکل دناتوره:

  • روح متیله
  • روح چوب
  • روح اصلاح شده دناتوره

این الکل اتانول یا دانه است که حاوی مواد شیمیایی اضافی به نام دناتورانس است که در آن  مواد افزودنی وجود دارد تا آن را مسموم، بد مزه و بدبو کند که استفاده از آن به صورت تفننی را از بین ببرد.

دناتوراسیون به حذف یک خاصیت از الکل (امکان نوشیدن آن) و نه تغییر یا تجزیه شیمیایی آن گفته می شود ، بنابراین الکل دناتوره حاوی الکل اتیل معمولی است.

این ماده برای برخی از انواع آزمایشگاه ها و به عنوان یک ماده سازنده در برخی محصولات مناسب است ، اما نوشیدن آن بی خطر نیست.

دناتورانس ها ممکن است مواد شیمیایی باشند که طعم بدی به الکل می دهند یا سمی هستند.

یکی از دناتورانت های سمی رایج متانول یا متیل الکل است. متانول از طریق پوست جذب شده و در صورت بلع علائمی شبیه مسمومیت ایجاد می کند.

با این حال ، همچنین باعث آسیب سیستم عصبی و سایر اثرات جدی سلامتی می شود.

الکل دناتوره شده چه رنگی است؟

در بعضی از کشورها ، این الکل باید با استفاده از رنگ آنیلین به رنگ آبی یا بنفش درآید ، تا از اتانول درجه مصرف متمایز شود.

به عنوان مثال ، در ایالات متحده ، الکل دناتوره نیازی به رنگ آمیزی ندارد ، بنابراین با دیدن آن نمی توانید آن را از سایر الکل ها تشخیص دهید.

در صورت نوشیدن الکل دناتوره شده چه اتفاقی می افتد؟

از نوشیدن آن جدا خودداری کنید!

علاوه بر اثرات الکل ، شما اثرات سایر مواد شیمیایی موجود در این مخلوط را نیز تجربه خواهید کرد.

ماهیت دقیق اثرات به عامل دناتوره بستگی دارد. اگر متانول عامل باشد ، اثرات احتمالی شامل آسیب به سیستم عصبی و سایر اعضای بدن ، افزایش خطر ابتلا به سرطان و احتمالاً مرگ است.

سایر عوامل تنش زا خطراتی را به همراه دارند ، به علاوه بسیاری از محصولات نیز حاوی عطرها و رنگهایی هستند که برای مصرف انسان در نظر گرفته نشده اند.

برخی از این ترکیبات سمی را می توان با تقطیر الکل از بین برد .

اما نقاط دیگر دارای نقاط جوش آنقدر نزدیک به اتانول هستند که بعید است یک دستگاه تقطیرساده بتواند آنها را تا جایی که محصول برای مصرف انسان بی خطر باشد خارج کند.

با این حال ، در صورت استفاده از الکل در شرایط آزمایشگاهی ، تقطیر یک محصول بدون عطر و بدون رنگ ممکن است یک گزینه مناسب باشد.

ترکیب شیمیایی الکل دناتوره

صدها روش برای دناتوره شدن اتانول وجود دارد. الکل دناتوره که برای استفاده به عنوان سوخت یا حلال در نظر گرفته می شود ، معمولاً حاوی 5٪ یا بیشتر متانول است.

متانول قابل اشتعال است و دارای نقطه جوش نزدیک به اتانول است. متانول از طریق پوست جذب می شود و بسیار سمی است ، بنابراین شما واقعاً نباید از الکل دناتوره برای ساخت عطر یا محصولات حمام استفاده کنید.

انواع الکل دناتوره شده وجود دارد که برای محصولات بهداشتی مناسب هستند.

الکل مخصوص  دناتوره شده (SDA) حاوی اتانول و ماده شیمیایی دیگری است که برای استفاده در مواد آرایشی یا دارویی مضر نیست.

SDA اغلب به منظور کمک به هدایت استفاده صحیح ، denaturant را فهرست می کند.

نمونه هایی از محصولات حاوی الکل دناتوره

شما می توانید الکل دناتوره شده را در الکل معرف برای استفاده در آزمایشگاه ها ، ضد عفونی کننده دست ، الکل مالش( ایزوپروپیل الکل) و سوخت لامپ های الکلی پیدا کنید.

این ماده همچنین در محصولات آرایشی و بهداشتی و سایر محصولات مراقبت شخصی وجود دارد.

الکل دناتوره برای لوازم آرایشی و آزمایشگاهی

الکل دناتوره برای استفاده در لوازم آرایشی اغلب حاوی آب و عامل تلخی است (Bitrex یا Aversion که بنزوات دناتونیوم یا ساکارید دناتونیوم هستند) ، اما بعضی اوقات از سایر مواد شیمیایی استفاده می شود.

سایر افزودنیهای متداول شامل ایزوپروپانول ، متیل اتیل کتون ، متیل ایزوبوتیل کتون ، پیریدین ، ​​بنزن ، دی اتیل فتالات و نفتا می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *