مقالات

حقایقی در رابطه با فلز کادمیوم

what-is-cadmium

کادمیوم چیست؟

کادمیوم یک فلز نرم و سفید مایل به آبی با عدد اتمی 48 است که با نماد Cd در جدول تناوبی نشان داده شده است.

کادمیم یک عنصر طبیعی در پوسته زمین است. معمولاً به عنوان یک ماده معدنی همراه با عناصر دیگر مانند اکسیژن، کلر یا گوگرد یافت می شود. بیشتر خاک ها و سنگ ها، از جمله زغال سنگ و کودهای معدنی، حاوی مقداری کادمیم هستند. از طریق باد، باران و عملیات معدنی وارد محیط می شود. آتشفشان‌ها و آتش‌سوزی‌های جنگلی نیز این عنصر طبیعی را در هوا آزاد می‌کنند.

می توان آن را به صورت ورق پهن کرد.این عنصر در دماهای نسبتاً پایین ذوب می شود و می جوشد. بخار آن به رنگ زرد  و تک اتمی است. این فلز در هوای خشک دائمی است، در هوای مرطوب اکسید می شود، در اثر حرارت می سوزد تا قرمز شود و به راحتی در اسیدهای معدنی محلول است.

جایگاه کادمیوم در جدول تناوبی

جایگاه کادمیوم در جدول تناوبی

کشف کادمیوم

کادمیوم در سال  1817 توسط فردریش استرومایر کشف شد.

فردریش استرومایر، شیمیدان آلمانی، این عنصر ر در نمونه ای از کربنات روی کشف کرد و در همان سال، K.S.L. هرمان و جی سی اچ. رولوف کادمیوم را در نمونه‌ای از اکسید روی یافت.

 

خرید کادمیوم از شیمی رو

برای خرید کادمیم از فروشگاه شیمی رو می توانید از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید.

کاربرد کادمیوم

کادمیم در تعدادی از صنایع مانند جوشکاری و لحیم کاری، تولید آهن، فولاد و سیمان و تولید باتری های نیکل کادمیم موجود در تلفن های همراه و تجهیزات بی سیم استفاده می شود.

میزان کادمیم در محیط توسط آتش سوزی جنگل ها و آتشفشان ها افزایش می یابد، اگرچه بیشترین افزایش به دلیل سوزاندن سوخت های فسیلی، استفاده از کودهای فسفاته و فرآیندهای صنعتی است.

کادمیم و ترکیبات آن در چندین محصول مصرفی مانند باتری های نیکل-کادمیم و برای آبکاری فلزات دیگر استفاده می شود. این عنصر در فرآیندهای مختلف صنعتی مانند چاپ، منسوجات، عکاسی، لیزر و سلول های خورشیدی نیز کاربرد دارد.

بیشتر کادمیم تولید شده روی فولاد، آهن، مس، برنج و آلیاژهای دیگر آبکاری می شود تا از خوردگی محافظت شود. آبکاری کادمیوم به ویژه در برابر حمله قلیایی مقاوم است. کادمیوم از نظر فیزیکی شبیه روی است اما متراکم تر و نرم تر است.

کادمیوم اندود شده دارای دانه بندی کوچک تری نسبت به پوشش های الکترو روی است و رسوبات یکنواخت تر و صاف تر هستند. در نتیجه، پوشش‌های نازک کادمیوم محافظت خوبی ایجاد می‌کنند و بنابراین، با وجود قیمت بالای آن، اغلب برای محافظت از قطعات دقیق استفاده می‌شود.

یکی از کاربردهای مهم کادمیم استفاده از آن به عنوان آند با اکسید نیکل یا نقره به عنوان کاتد و الکترولیت پتاس سوز آور در باتری های ذخیره سازی الکتریکی قابل شارژ برای استفاده هایی است که در آنها وزن کمتر، عمر طولانی تر و پایداری پس از ذخیره سازی در شرایط تخلیه مطلوب است.

مقادیر کم کادمیم اضافه شده به فلزات سنگین باعث تقویت آنها می شود. یک درصد اضافه شده به مس تنها با کاهش اندکی در رسانایی الکتریکی، استحکام و سختی آن را افزایش می دهد. کادمیوم با آلیاژ روی، لحیم‌هایی را با مقاومت برشی خوب تشکیل می‌دهد. از آنجایی که به طور موثر نوترون های حرارتی را جذب می کند، در میله های کنترل برخی از راکتورهای هسته ای استفاده می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *