مقالات

پارافین جامد چیست و چه کاربردهایی دارد؟

Solid-paraffin-cover

پارافین جامد چیست؟

پارافین جامد که به آن موم پارافین هم می گویند یک جامد سفید رنگ می باشد که از مخلوطی از هیدروکربن های زنجیره ای جامد مستقیم در نقطه ذوب از حدود 48 تا 66 درجه سانتی گراد (120 تا 150 درجه فارنهایت) تشکیل شده است.

پارافین کاربردهای بسیار زیادی در صنعت بخصوص در شمع سازی دارد که در ادامه با کاربردهای این ماده و تاریخچه ی آن بیشتر آشنا می شویم:

پارافین به مواد شیمیایی می گویند که از مواد جامد نرم سفید یا بی رنگ گرفته تا مایع قابل احتراق تشکیل شده از هیدروکربن های اشباع شده ، که  عمدتاً از سری آلکان ها در یک پالایشگاه نفت به دست می آیند.

انواع پارافین:

  • پارافین مایع:

این نوع بیشتر در ساخت لوازم پزشکی، آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد.

  • روغن معدنی: ماده تقطیر نفتی
  • موم پارافین یا پارافین جامد :

که در این مقاله در مورد آن صحبت خواهیم کرد به شکل جامد می باشد و در ساخت روان کننده ها،شمع سازی و سایر موارد کاربرد دارد.

  • ژله نفتی: پارافین نرم

خرید پارافین از شیمی رو

برای خرید اینترنتی پارافین جامد همین حالا می توانید ثبت سفارش خود را به صورت آنلاین انجام دهید و در کوتاه ترین زمان ممکن محصول مورد نیاز خود را در دریافت نمایید.

تاریخچه ی پارافین

پارافین جامد در لوازم آرایشی

پارافین جامد در لوازم آرایشی

این ماده برای اولین بار در سال 1867 ، کمتر از 10 سال پس از حفر اولین چاه نفت ، به صورت تجاری تولید شد. موم پارافین هنگام سرد شدن به راحتی از نفت رسوب می کند. پیشرفت تکنیکی تنها باعث کارآمدتر و اقتصادی تر شدن جداسازی و فیلتراسیون شده است.

روش های تصفیه شامل تصفیه شیمیایی ، رنگ زدایی با جاذب ها ، و تقسیم موم های جدا شده به درجه با تقطیر ، تبلور مجدد یا هر دو می باشد. روغن های خام از نظر محتوای موم تفاوت زیادی دارند.

این ماده مصنوعی پس از جنگ جهانی دوم به عنوان یکی از محصولات بدست آمده در واکنش فیشر -تروپش ، که گاز زغال سنگ را به هیدروکربن تبدیل می کند ، به صورت تجاری معرفی شد.

محصولی مصنوعی دارای ویژگی منحصر به فرد و خلوص بالا است که آن را جایگزین مناسبی برای موم های گیاهی خاص و اصلاح کننده موم های نفتی و برخی از پلاستیک ها ، مانند پلی اتیلن می کند.

موم های پارافین مصنوعی ممکن است اکسید شوند تا موم های زرد کم رنگ و سفت با وزن مولکولی بالا ایجاد کنند که می توان با محلول های آبی قلیاهای آلی یا معدنی مانند بوراکس ، هیدروکسید سدیم ، تری اتانول آمین و مورفولین صابون کرد.

این پراکندگی های موم به عنوان موم کف سنگین ، ضد آب برای منسوجات و کاغذ ، به عنوان عامل برنزه کننده چرم ، به عنوان روان کننده های کشنده فلز ، به عنوان پیشگیری کننده از زنگ زدگی و برای سنگ تراشی و بتن عمل می کند.

کاربردهای پارافین جامد

پارافین جامد در شمع سازی

پارافین جامد در شمع سازی

  • شمع سازی
  • کاربرد در پزشکی
  • مورد استفاده در مواد آرایشی
  • کاربرد در صنایع روغن کاری
  • نرم سازی
  • عایق بندی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *